VERBIER – MONTPELLIER: 570KM
Kokonaismatkaa tehty 1714 / 3116km
Sveitsin lepäilyn jälkeen ajeltiin 375km yhdellä istumalla. Nelonen nukkui siitä ekat puolitoista tuntia, söi sitten naksuja ja oli tyytymätön viimeisen vartin. Hieno suoritus siis! Tämän ajomatkan aikana mentiin rajan yli Sveitsistä Ranskaan ja fiilisteltiin miltä missäkin maassa tuntuu, sekä sitä että nyt Ykkönen on ainoa meistä joka ymmärtää jotakin kylteistä. Opimme: Aire = alue.
Sveitsi oli naurettavan kaunis ja Ranska kirii kohti samaa kilometrien edetessä. Sveitsissä nähtiin mieletön Genevan järvi vuorten ympäröimänä, Ranskassa vuorten kanssa vuorotteli puurivien rytmittämät tasangot. Saksa on tehokas, Sveitsi kaunis ja Ranska hidas ja siisti – huoltoaseman pihavessassa soi hyvä musa ja oli tahrattoman puhdasta!
Ekasta ajopätkästä tuli vähän turhan pitkä kun kävi ilmi että kaunis vuoria ja tasankoa yhdistelevä reittimme olikin todellinen autotie. Sen varrella oli vain itsepalvelupysäkkejä kunnes ihan tullitien lopusta löytyi iso huoltoasema / ravintolakompleksi jonka pihalla oli hieno leikkialue. Kaikkialla täällä onkin leikkialueita! Lapset muistetaan ihanasti joka paikassa.
Mikä parasta, ulkona oli lämmin! Voi että sitä riemua kun hengailimme siellä, vielä toki takit päällä mutta silti – auringossa, lämpimässä auringossa.
Mulla on tästä itse asiassa lapsuuden muisto, jonka tietysti toivon nyt syntyneen lapsillekin. Me olimme perheenä Alpeilla omalla autolla ja pysähdyimme matkalla Saksassa ystävien luo. Oli varmaankin maalis- tai huhtikuu ja leikimme ulkona ilman takkia. Miten uskomaton fiilis se oli neljävuotiaana pitkän talven jälkeen, että mitä ihmettä, täällä voi yhtäkkiä olla t-paitasillaan!
Nyt koin melkein saman aikuisena ja näin lasteni kokevan sen myös. Kevään yhdessä yössä. Tästä vielä matka jatkuu vaan lämpimpään koko ajan, jotenkin todella suloisen ihana ajatus.
Alamme tottua matkantekoon, vaikka välillä vähän huonosti valitut ajankohdat saavat vauvan ulisemaan, Kolmosen vaatimaan ja äidin istumaan peltorit päässä (okei vain kerran). Olemme päätyneet siihen että 6h on maksimimatka päivässä, se taitetaan kahdessa pätkässä ja jättää tilaa vain nopealle lounaalle matkalla sekä aika nopealle illalliselle perillä.
Ajot on menneet hyvin, lapsilla nenä kiinni laitteessa tai kädet reippaasti suuhun herkkuja vieden. Ruuhkia emme ole vielä kohdanneet vaan päässeet tosi jouhevasti etenemään. Jotenkin huvittavaa että nyt me vaan otetaan ja lähdetään noin vain 3h ajoille, siinä missä kotona olisin koko ajan tarkistamassa onhan kaikki käyneet pissalla ja kaikki mukana jne jos matkaa on edessä tuntikin.
Kaikki tavarat ei muuten todellakaan ole aina mukana! Toistaiseksi olemme hävittäneet yhden rahapussukan (löytyi eri repusta), yhden mm passit sisältävän repun (löytyi ravintolan tuolilta, johon sen ihan itse jätimme), yhden sukan (ehkä Sveitsissä) ja yhden pakasterasiallisen Suomesta tuotua purkkaa ja pastillia, tämä todennäköisesti viimeisen majapaikan sohvan alla.
Mietimme matkalla Insinöörin kanssa että näin konkreettinen matkanteko kohti Espanjaa on tosi arvokasta. Kun näkee omin silmin maisemien ja kylttien kielen vaihtuvan, ajaa läpi valuuttarajojen ja säärintamien, tietää matkaavansa johonkin. Tuntee konkreettisesti minkä matkan tekee, kun ei istu vain suljetussa peltipurkissa tunteja ja sitten TSUM olet muualla.
Olen myös yllättynyt siitä että auton ikkunasta voi kokea eri paikkoja, se ei ole vain moottoritiellä suhaamista (paitsi Saksassa. Sanoinhan että Saksassa on tehokasta?)
Arvokasta tämä on myös kukkaron osalta. Olen alkanut laskea kuluja yhteen enkä ole varma onko se hyvä idea. Ehkä en haluaisi tietää totuutta, sillä summa on jo monta tuhatta kuuden päivän matkan jäljiltä. Keskimäärin meiltä kuluu 40-60€ lounaaseen, aamiaiseen tai muuhun välipysähdykseen ja 100-150€ illalliseen. Tankkaaminen on 80€ ja tietullit monta kymppiä per motarin pätkä, yösijat (yleensä kaksi huonetta) ovat olleet keskimäärin lähes 200€. Yksi päivä maksaa siis helposti 400-500€.
Osittain tämänkin takia matkamme ei olekaan mikään tunnelmallinen roadtrip vaan oikeasti aika tehokasta matkantekoa. Olisi ihanteellista joko ajaa posottaa 9-10h päivässä ja tehdä tämä kaikki paljon nopeammin tai sitten viettää näitä 3000km ajaessa paljon enemmän aikaa, jotta ehtisi yöpaikoissa nähdä muutakin kuin yhden ravintolan, mutta silloin pitäisi varata ehkä tuplamäärä öitä eli rahaa reissuun. Nyt me teemme vain mahdollisimman tehokasta matkaa, ja onneksi koemme senkin aikana vaikka mitä!
Tämän yön vietimme Montpellierissä, joka vaikutti tosi söpöltä ja kivalta kaupungilta. Historiaa huokuvan kaupungin ehkä isoin vetonaula on oikeat flamingot, joita emme harmillisesti ehtineet Parc de Ornitologue puiston puolella nähdä (koska se oli 50min matka autolla, väärään suuntaan reittiimme nähden) mutta jotka onneksemme näimme auton ikkunasta matkalla kohti Sitgesiä! Näimme myös Montpellierin valkoisia hevosia ja kauniit hiekkasärkät joten sentään tämän pysähdyksen kohdalta voidaan sanoa “check” joihinkin nähtävyyksiin.
Montpellieristä mieleen jäävät myös melko lailla automme kokoinen parkkihallin tallipaikka, hyvät sushit ja tacot illalla sekä tosi kiva AirBnB-kämppä, jossa oli kaikki mitä lapsiperhe tarvitsee JA tervetuloa-viini jääkaapissa. Arvostan!