Zadaa pelastaa vaatekaappisi (ja vähän lapsiakin)

(Yhteistyössä Suomen Blogimedia ja Zadaa)

Seisoin viime perjantaina taas kerran vaatekaapin edessä sillä tavalla. Tiedättehän. Vaatteet raivoisasti lennellen, kulmat jatkuvassa mutrussa ja suussa ”mulla ei ole mitään …” kuplien. Pidättelin lausetta kasvatusteknisistä syistä pääni sisällä ja valitsin päälle luottomekkoni. Jämäkästä harmaasta kankaasta tehdyn duunimekkojen kuningattaren, joka ei ole ikinä rypyssä, kulahtanut, pahanhajuinen tai kyllästyttävä. Filippa K:n laatuyksilö, joka onnekseni ei sopinut ystävälleni. Ostin sen jollain aivan nimellisellä hinnalla häneltä kaveriporukkamme FB ryhmässä nimeltä ”toisen huti on toisen aarre”. Siellä me samantyyliset ja melkein samankokoiset kaverit ostelemme toisiltamme vähän vääränkokoisia, -värisiä tai -mallisia vaatteita. Kaikki tulevat kovin onnellisiksi: toiset saa kaappia tyhjäksi ja toiset löytää vihdoin sen täydellisen duunimekon.

Ryhmässä oli yksi ainoa pieni miinus: Meillä oli kaikilla tosiaan aika sama tyyli. Ja me oltiin tosiaan kaikki aika saman kokoisia. Meitä oli vain kymmenen. Jossain kohtaa mekot loppui. Siirryin vastahakoisesti FB:n muihin kierrätysryhmiin. Ja valtavasta AV / YV / KVG ketutuksestani huolimatta himaan on jotenkin kumman kaupalla eksynyt jakkuja, lastenvaatteita ja kameran linssejä hyvällä hinnalla. Tilanne olisi muuten ns. win-win, mutta FB:n ryhmissä on iso epärelevanttiuden ongelma. Suurin osa myyjistä ei ole juuri minun kokoisiani amazoneja kapeilla hartioilla, pitkillä käsillä ja ihan valtavilla jaloilla. Oikeasti, miksi kaikki punavuorelaiset kierrättäjät ovat vartaloltaan XS, jaloiltaan 38 ja tyyliltään “ihana”? Epäreilua! Vääränkokoisia myyjiäkin isompi ongelma on kuitenkin käyttökokemus. Kamaa on _paljon_, laatua monenlaista ja nopeita ostajia enemmän kuin hyviä tuotteita. Eniten ehkä harmittaa, että myyjät eivät juuri koskaan muista kertoa vaatteiden kokoa heti alkuun, vaan saat tietää kengän neljä numeroa liian pienen koon vasta innostuttuasi ihanista korkkareista.

Tässä kohtaa joku nerokas on ajatellut että ”ta-daa” ja tehnyt asialle jotain. Hän antoi sovelluksen nimen Zadaa ja nyt ollaan kuulkaa lähellä oikeanlaista vaatekaapin vaihtomeininkiä. Sovelluksessa voi etsiä omaan makuun, kokoon, malliin ja merkkiuskollisuuteen sopivia vaatteita, eikä muihin tarvitse tuhlata aikaa. Tsägällä voi jopa löytää itselleen ”kaksosen”; saman kokoisen ihmisen, jonka tyyli on sama tai parempi kuin omasi. Sitten ei kun väijymään ja ostamaan. Parasta FB:n ryhmiin verrattuna on ostoputken suoraviivaisuus. Etsit vaatteen, maksat sen ja sovitte noudosta tai postituksesta. Ei jonotteluja, ”AV alkuperäisellä hinnalla” -vääntöjä, ei tinkimistä (ah!), ei käteisen maanista etsimistä h-hetkellä, ei ohareiden mahdollisuutta. Zadaa on tarkka siitä, ettei ostajia eikä myyjiä höynäytetä. Rahat menevät myyjälle vasta kun tuote on oikeasti toimitettu, ja rahat saa takaisin jos tuotteessa oli puutteita ilmoitukseen nähden. Lisäksi myyjiä arvioidaan toimintatapojensa mukaan niin kuin kaikissa arvonsa tuntevissa sovelluksissa tänä päivänä.
Ostopolun turvallisuus tuli koettua ihan omakohtaisesti, kun yhden ostamani tuotteen myyjä olikin myynyt jo tuotteensa ja unohtanut poistaa sen sovelluksesta. Kauppa ja odottava maksu oli siis peruutettava. Painoin yhtä nappia sovelluksesta ja homma eteni saman tien sutjakkaasti asiakaspalvelun kanssa. Loistoa!

Jos ostaminen oli helppoa, oli myyminen vielä isompi iloinen yllätys. Vaikka keväisessä iltavalossa yhdellä kädellä ja viisivuotiaan nakupellen avustamana otetut kuvat eivät ehkä ole ihan parasta Zadaa-luokkaa (ja tekstit saattoi lähteä vähän lapasesta iltaväsymyksen pyörteissä), sovellus ohjeisti erittäin tehokkaasti kokemattomampaakin myyjää ottamaan oikeista kohdista kuvat ja kertomaan vaatteesta mm. istuvuuden ja materiaalin osalta. Tämän kaiken oikeastaan jo tiesinkin ja nyökkäilin lähinnä tyytyväisenä kun myyntikokemus oli juuri niin helppo kuin toivoinkin. Mutta sitten, se paras yllätys: Vaatteen hinnan voi myös laittaa menemään suoraan hyväntekeväisyyteen. Nyt on kova. Minulle vaatteiden jälleenmyynti on ihan liian usein suoraan Fidalle viemistä joka tapauksessa. Sinne vain ei tunnu kovin järkevältä viedä bilemekkoja. Facebookissa tai kaverilta en toisaalta ehkä kehtaa pyytää rahaa omista kamoistani, vaikka ne ovatkin hyvässä kunnossa. Mutta jos rahat voi laittaa suoraan Pelastakaa Lapset ry:lle, homma alkaa kiinnostaa.

Kliks vaan ja hyvää tein.

Harmillisesti ostaja ei ainakaan tietääkseni näe mistään, onko myyjä laittanut rahat menemään omalle vai muiden tileille. Itse lisäsin siksi tästä maininnan muutenkin outoihin kuvausteksteihini. Toinen bongaamani pieni puute on kiinnostavien ihmisten vaatteiden seuraamisen vaikeus. Seuraan itse muutamaa ”kaksostani” (no okei paljon minua laihempia mutta ah mitä vaatteita eli ehkä joskus joku asuste?) ja muutamaa kaveria (koska täältä ostaminen kaverilta olisi paljon vähemmän vaivaannuttavaa), mutta heidän vaatteensa näkyvät vasta kun menen oman profiilin kautta etsimään oikeat tyypit, eivät heti palvelun etusivulla. Pari muutakin käyttökokemushassuutta vielä löytyy, mutta vaikeimmat polut ostamisesta profiilin luomiseen on kyllä ihan a-luokkaisesti toteutettu, kaikki kunnia muotoilutiimille!

Mene siis ja tutustu hyvään palveluun ja tee samalla vähän hyvää. Lataa Zadaa (iOS ja Android) ja liity iloisten vaatevaihtajien joukkoon! Pistä vaikka pari vaatetta hyväntekeväisyyteen ja anna samalla meille kaikille paljon vaihdettavaa. Toivottavasti olet pitkä ja lihakseton, sellaisilla vähän pelottavan pitkillä käsillä ja kivoilla työmekoilla.

Ja vielä yksi juttu. Ilmainen bisnesidea ja suuri suuri toive, jollei tämä jo ole kehityssuunnitelmissa: tehkää, oi tehkää joku tämä sama lasten kamoille. Näen jo nyt miten lajittelen tavaroita tänne kymmenittäin eri luokkiin: ”ikuisen lokakuun vaatteet”, ”kengät jotka jäi heti pieneksi”, ”autot (kymmenen erissä)”…oi että. Kyllä kuulkaa kamera viuhuisi ja virtuaaliset hintalaput suhisisi.
EDIT: Kuten kommenttiboksissa ehdittiinkin jo vinkata, hyväntekeväisyyteen laitetut rahat näkyy sittenkin jo tuotteen kohdalla (ks. alla) ! Jee! Tämähän voisi olla osana hakukriteerejäkin? Hyvä suunta kuitenkin!