Puhelin lapselle ekalla vai ei – 2025 edition!

Kirjoitin eilen Instagramissa, että ainakin Elisa suosittelee nykyään (äly)puhelimen antamista vasta aikaisintaan 9v lapselle ja olen tästä kehityksestä tosi innoissani. Siitä alkoi mieletön keskustelu mun IG storyissa ja oon lukenut niin super viisaita ajatuksia, että halusin tiiviistää niitä tännekin!

Ensinnäkin: Tämäkin on asia, josta pitää puhua ilmiönä ja sitten päättää yksilöinä. Yksilöiden ja perheiden tarpeet määrää tosi paljon. Diabetekset, erityislapset ja pitkät koulumatkat tai vanhempien töiden takia pitkät yksinolot kotona on ihan omia syitään hankkia puhelimia.

Mutta jos puhutaan ilmiöstä, mä todella toivon, että meidän ekojen kahden lapsen kohdalla nähty kulttuuri tosiaan on muuttumassa.

Silloin 2010-luvulla oli tämmöistä, mistä olen blogijutunkin kirjoittanut, pelkin positiivisin silmin tietysti: Lapsille hankittiin tosi usein puhelin ekaluokalle, tai jo sitä ennen, että ehtivät tottua.

Sitten alkoi ruutuaikakeskustelu ja sovellusten rajoittaminen, vääntäminen ja miettiminen. Moni lapsi ja luokka oli tosi aikaisin WhatsAppissa.

Siitä kaikesta oli paljon hyötyä ja iloa, mutta myös haittaa. Voin raportoida näin käytännön koekaniineja käyttäneinä!

Kokemuksia siitä kun lapsi sai puhelimen jo ekalle

Minusta ne WhatsApp ryhmät ei ole mitään ”osa sosiaalisuutta” vaan melko rasittavaa opettelua siitä, miten netissä keskustellaan. Toi lisäsi mut ryhmään, mut poistettiin tuolta, yksi spämmää, joku lähettää porno / tappelukuvia…sanoisin että mitään tästä ei tarvitse näin pienten alkaa harjoitella, sujuisi paremmin ehkä joskus vitosluokalla vasta.

Lasten kaverisuhteita joutuu joka tapauksessa aika pitkään vanhempana tukemaan ja se on helpompaa ”livenä” kuin noissa random ryhmissä ja viesteissä. Olisi oikeasti hyvä et lapset oppisi eka edes soittamisen jalon taidon.

Lapsen sijainnin näkeminen on kiva juttu, oikeasti. Se rauhoittaa monessa käänteessä ja voi auttaa myös kadonneiden kavereiden etsinnässä. Mutta siinä pitää itse tajuta olla järkevä, ettei koko ajan katso missä lapsi menee, vaan käyttää sitä semmosena ”jos en muuten tiedä missä se on”. taas: opetellaan ensisijaisesti ihmisten välisiin sopimuksiin ja luottamukseen, älyn käyttöön ja pulmien ratkomiseen.

Miten me aiotaan tehdä seuraavan ekaluokkalaisen kanssa? En tiedä.

Mun sekalaiset ajatukset, tässä näkyvien Instagramin puolelle tulleiden viestien lisäksi:

Vanha puhelin saattaa jo löytyä, kellopuhelin olisi uutta teknologiaa ja luonnon kuormaa (myös: osa raportoi että kellopuhelimet ei pysy kauaa hengissä, kannattaako niitä käytettynä ostaa? Onko kokemuksia että toinen merkki olisi parempi kuin toinen?)

Myös kellopuhelin voi häiritä ja koukuttaa, mut onhan siinä rajatumpi maailma
Idealistisena vanhempana mä haluaisin ajatella, että maailma EI ole niin vaarallinen että mun lapsi tarvii kännykän jatkuvasti tuekseen – ja mitä se kännykkä toisaalta pelastaa jos uhkana on joku väkivaltatilanne?

Mulla itselläni lapsuus ilman kännykkää johti ehdottomasti hankaliin pulmiin: missasin bussin, eksyin, jne. Mut sit opin pärjäämään. Plussaa: oma-aloitteisuus, luotto itseen. Miinusta: turhaa pelkoa, herkemmälle lapselle ihan kamalaa.

Mä haluaisin ajatella, että lapsi voi oppia muitakin keinoja pulmatilanteisiin kuin kolmen sekunnin soitto kotiin. Esim kysymään ympärillä olevilta aikuisilta apua.

Haluaisin myös, että lapset sopisi treffejään joskus muutenkin kuin koulun pihalla koulun jälkeen vanhemmille soittelemalla. Voisiko jopa päästä siihen, että ne oikeasti menisi ulos ja hakisi toinen toisiaan leikkimään?

(kyllä kyllä huomaan olevani nyt noin 70v wanhoja aicoja kaipaava boomeri)

Osittain meillä on käyny niin että se kun me voidaan vahtia onko lapsi herännyt / lähtenyt kouluun jne on myös antanut luvan heittäytyä siihen vanhempien vahtimisen varaan. Jos lapsella on oma vastuu ja me ei tiedetä välittömästi miten kävi, oppii ehkä enemmän syy-seuraussuhteista. Wilma-merkintä myöhästymisestä tehoaa paremmin kuin vanhemman ”lähde nyt ettet myöhästy”.

Laiskana vanhempana mä haluaisin siirtää sitä laitteen käyttökeskustelua (mitä sovelluksia, kuinka paljon, saanko nyt, miksen saa) vähän myöhemmälle iälle. vrt. sokeri: paljon vähemmän taisteluja ennen kuin sen saa ekaa kertaa.

Ja toisaalta kokemuksesta tiedän että melkein mitkä vain rajoitukset voi joka tapauksessa kiertää, tai ainakin nähdä samat jutut kavereiden kanssa. Jotain keskusteluja on joka tapauksessa käytävä heti, mutta kuinka jatkuvaa taistelua se, sitä uskon että laite ja sen suomat mahdollisuudet vähän rajaa.

Tää ”analoginen” 3310 tyyppinen laite houkuttaa mua enemmän ja enemmän! Ja myös tommosena kotipuhelimena!

Sitten vielä loppuun yksi mahtava kommentti IG:n puolelta:

Tuntuu itsestä, että tästäkin asiasta on tehty joissain piireissä kauhea kilpailu ja vanhemmat on jo tarpeeksi uupuneita Suomessa. Jokainen perhe tekee niinkuin heille on parasta.

Niin kuin kaikessa muussakin, tätä ei tarvitse tehdä täydellisesti. Oleellista ei ole, mihin te nyt sitten päädytte, vaan se, että se tehtäisiin harkiten ja keskustellen. Voi pysähtyä hetkeksi siihen ja miettiä, mikä on oman perheen tahto ja tarve, eikä se mitä ”kaikki muut tekee”. Ja sit pitää olla valmis käymään sitä digikasvatusta oman lapsen kanssa.

Mitä teinit itse sanoo?

Kysyin tästä vielä kahdelta upealta nuorelta, tänä vuonna 15 täyttävältä. Kaikesta viisaasta, mitä he sanoi, lisään tänne tämän:

Voihan sen aina sitten hankkia myöhemmin, jos alkaa näyttää että sille on joku oikea tarve.

WORD.

2 Kommentit

  • Rapu

    Mä haluaisin kommentoida tähän, että on kaksi muutakin vaihtoehtoa: ei puhelinta ollenkaan tai peruspuhelin.

    Ja uusi lainsäädäntö muuten mahdollistaa puhelimen kieltämisen koko koulupäivän ajaksi, myös välkällä. Koskee myös kelloja ja meidän koulu tiedotti jo, että jatkossa on kielletty. Iltapäiväkerho on kieltänyt muuten vaan.

    Mä en muuten usko ollenkaan, että puhelimen avulla vältetään jotain sieppauksia tms. Kai hölmömpikin ymmärtää puhelimen jättää matkasta jos meinaa siepata lapsen.

    Se, että lapsella ei ole puhelinta ei tarkoita, etteikö hän saisi käyttää tietotekniikkaa. Tähän ollaan omassa perheessä panostettu ja tietoisesti opetettu lapsia käyttämään tietokonetta.

    Kotiin kyllä kaipaan puhelinta lapselle, vaikka muistilapuilla ja mekaanisella kellolla päästään pitkälle. Tuota ”lankapuhelinta” ollaan myös harkittu.

    Vaikka tämä on jokaisen perheen päätös niin kaipaan kyllä muiden vanhempien tukea siinä, että kaikilla muilla niitä puhelimia ei ole.

  • A

    Itse en usko, että kielletty hedelmä on ratkaisu. Fakta on, ettei pikkukoululainen oikeasti tarvitse puhelinta, eikä kellopuhelintakaan lähes mihinkään (oman lapsen koulussa ja ip:ssä puhelinten käyttö oli kielletty, toki on tilanteita joissa puhelinta voi pikkukoululainen tarvita, mutta uskoisin, että pääosin ei). Mutta toisaalta siitä voi olla huvia ja hyötyä. (Vähän samoin, kuin ihminen ei tarvitse karkkia, mutta on siitä iloa ja joskus hyötyäkin, jos nyt nykyihminen olisi joskus tilanteessa, jossa tarvitsee nopeasti imeytyviä hiilareita). Oma lapsi aloitti koulun 2019 ja ajan hengen mukaisesti hänelle hankittiin liittymä eskarivuoden lopussa ja annettiin äidin vanha iphone. Se tosin ei ollut hänen ensimmäinen ”älylaitteensa”, vaan hänellä oli ollut jo käytössä vanha läppäri (koodauksta, oppimispelejä ja kirjoittamista, lukemaan oppineesta lapsesta oli hirveän kiinnostavaa kirjoittaa tekstinkäsittelyohjelmalla) ja myös puhelin (ilman nettiin pääsyä) jota hän käytti musiikkisoittimena ja kamerana ja oli siinä joku pelikin. Koska ekaluokan aikaan tuli sellainen pieni globaali pandemia, kasvoi laitteiden määrä vielä padilla ja se oli oikeasti tarpeeseen sekä etäkoulun, että kavereihin yhteydenpidon avulla (koronakeväänä lapsi ja ystävänsä kehittivät oman leikin, jota jatkoivat vuosia säännöllisen epäsäännöllisesti, aina videopuhelun välityksellä, taisivat olla vitosluokalla kun leikki jäi). Eli lapsella on ollut omia laitteita pienestä pitäen ja varsin vapaa käyttö niihin (rajoitukset: aluksi nettiselainta käytettiin vain aikuisen kanssa, sometilejä ei ole eikä tule pl. whatsapp, jonka asetukset mahdolisimman yksityiset ja asennettavat ohjelmat on vanhempien hyväksynnän kautta; peleille oli joskus joku tuntirajoitus ja lapsi on ehkä kerran eläissään saavuttanut tän rajan). Lapsen kasvaessa on sitten harjoteltu uusia digitaitoja ja nykyään puhelin on aika paljon muutakin kuin yhteydenpidon väline (13v.:lle mm. loputon kirjasto, musiikkisoitin, pankkikortti, HSL matkalippu, jässäri, jne). Koska tää digimaailma liippaa oma työtä tosi läheltä, tiedän, että siihen liittyy tosi paljon opeteltavia asioita ja en rehellisesti sanottuna tiedä, että onko älypuhelimen käyttöönottoiäksi 9v. yhtään fiksumpi kuin aikaisempi (oikeasti luulen, että operaattorin logiikka on lisääntynyt myynti, sen sijaan että ekaluokalle ostetaan puhelin, ostetaankin laatuun nähden järjettömän hintainen kellopuhelin ja sitten parin vuoden päästä vielä se puhelin, eli kaksi laitetta yhden sijaan). Enemmän ratkaisee se, että antaa lapselle järkeviä välineitä ja järkeviä tapoja hyödyntää niitä. Puhelin ei välttämättä olisi oma valintani moneenkaan tehtävään, mutta sitäkin voi käyttää aktiivisesti ja luovasti, sen sijaan että passiivisesti selaisi loputonta somefeediä (mutta lapsi ei välttämättä tätä hoksaa, jos kukaan ei sitä hänelle kerro). Niin ja alun karkkivertaukseen. Meillä myös on aina karkkia senkin päällä kulhossa esillä. Niitä voi nappaa, jos siltä tuntuu ja ei ne siitä katoa, vaikka lapsi on yksin kotona (ei siis olla koskaan kielletty näitä syömästä, mutta on keskusteltu pienestä pitäen, mikä on järkevää, niin hampaiden kuin terveydenkin takia, ts. ei makeaa mahan täydeltä ja on fiksua pyrkiä syömään makeat ruoka-aikoihin, ettei tule jatkuvaa happohyökkäystä). Vieressä on myös hedelmiä ja pähkinöitä ja purkkaa/xylitolpastilleja ja aika usein se vaihtoehto jälkkäriksikin on xylitol-pastilli. Tiedän, ettei tämä toimi kaikissa perheissä, mutta tässä omassa kuplassa tämä vapaa saatavuus on johtanut siihen, ettei ole pakko kaksin käsin ahmia karkkia (tai nettiä) kun voi tietää, että tarjonta on sama huomennakin. Sama on digilaitteissakin. Nyt lapsen siirtyessä yläasteelle uuden älylaitteet kieltävän lain tullessa voimaan on mielenkiintoista nähdä, että miten asiat muuttuvat (nykytila ko. koulussa on, että puhelimet repuissa/kännykkäparkissa tunneilla, välkillä saa käyttää),

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.