Ykkönen on selvästi markkinoinnin ja vähittäiskaupan luonnonlahjakkuus.
Mökillämme avattiin tänään tämän yrittäjähenkisen ihmelapsen toimesta aivan uusi kauppa.
Strösseli-niminen kauppa sijaitsee leikkimökissä, jonka ikkunasta voi ostaa oikeastaan ihan mitä vain. Ensimmäisenä tuotteena myyntiin laitettiin erittäin houkuttelevat setelit.
Menin kauppaan tuotteen houkuttelemana ja voin kertoa että palvelukokemus oli alusta loppuun erinomainen. Palvelu oli poikkeuksetta ystävällistä ja nopeaa, ja kaupan apulaispoika toimitti hämmästyttävällä tahdilla kaupan päällisiä ja muita pieniä huomionosoituksia asiakkaalle. Kerran se tosin vohki yhden setelini ilman vaihtorahaa, mutta annoin mennä. Hyvään tarkoitukseen kuitenkin.
Hyvä kauppias ymmärtää kuitenkin, ettei tämän päivän digitaalisessa maailmassa pelkkä hyvä kokemus ja laadukkaat tuotteet riitä. Kivijalkaa on markkinoitava paljon, hyperlokaaleja, personoituja viestejä hyödyntäen.
Niinpä tämä uuden sukupolven kauppias äkkäsi rantaan karanneen asiakkaan, ja tuli hetken päästä ystävällisesti suosittelemaan uusintakäyntiä: ”Tuletko käymään meidän kaupassa, siellä on kaikkia uusia juttuja myynnissä.”
Ja kun onnellinen asiakas poistuu uusien kottikärryjensä (15€) kanssa, se muistaa vielä huikata perään tärkeimmän:
”Kiitos kun kävit meidän kaupassa!”
Ottakaa opiksi Stockmann ja kumppanit.