Tietoa mainostajalle ›

Vinkkejä parempaan (työ)elämään

18 No tags Permalink


Takana on ensimmäinen täysi viikko yrittäjänä. Se oli mahtava, parempi kuin osasin odottaakaan. Olen kertonut kaikille rakkautta silmissäni, miten ihanaa arkeni on ollut: paljon urheilua, mukavia tapaamisia, hyviä uutisia, rennosti tehtyjä hommia ja päiväunia silloin tällöin. Kuulostaako sinustakin siltä, että meno on ollut liian ruusuista, että kohta pamahtaa todellisuus niskaan?

Se on juuri se pointti tässä. Tiedän homman menevän hyvin pian ihan erilaiseksi. Tämän hetken löysäily on täysin tarkoituksellista, sitä tarvitaan opetteluun. Tämän syksyn aikana yritän buutata itseäni, tyhjentää vanhat opit ja ohjelmoida aivoni parempaan arkeen niin että kun se hullunmylly sitten alkaa, en joudu uudestaan väsymyksen kierteeseen. Kun sanoin aiemmin että ensimmäinen asia missä minun täytyy nyt onnistua on oma jaksaminen, todella tarkoitin sitä. Hyvin jaksavan ja sopivasti laiskan ihmisen ympärille kasvaa väistämättä tulosta ja liiketoimintaa – olen nähnyt sen ennenkin tapahtuvan itselleni.

Aika näyttää, miten onnistun tässä omassa formatoinnissani, mutta ainakin alla avatut ensimmäisen viikon ajan testatut hypoteesit ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi.

Urheilua tai edes happea jokaiseen päivään
Avain onnistuneeseen päivään. Olen jo muutaman viikon aikatauluttanut elämän niin, että johonkin väliin mahtuu edes jotain urheilun tapaista. Joinain aamuina olen lähtenyt lenkille vietyäni lapset tarhaan, toisina karannut salille ja aloittanut työpäivän vasta kympin aikaan. Välipäivinä olen mennyt toimistolle lenkkareissa ja käynyt jossain kohtaa puolen tunnin äänikirjakävelyllä. Pieniä isoja asioita, jotka tuntuvat vaikuttaneen samalla myös unen laatuun. Aivot vain toimii paremmin kun niihin pumppaa verta.

Pienet saavutukset
Hyvän työpäivän salaisuus on saavutuksen tunne. Siksi on oleellista osata miettiä päivän ja viikon tavoitteet niin että ne saa myös tehtyä. Päivittäinen to do -lista ei voi siis näyttää tältä:

Ylläoleva lista jäisi melko varmasti ruksimatta päivän päätteeksi, ja olo olisi surkea. Että en saanut tänään mitään aikaan, mikään ei edennyt vaikka aikaa kului. Fiilis ja saavutusten määrä on ihan eri, jos päivän päätteeksi olikin tämä lista, joka sisältää kuitenkin samat asiat:

Iso osa tätä harjoitusta on ymmärrys siitä, mitä työpäivän aikana oikeasti ehtii saada aikaan. Entisessä elämässä ei ollut ollenkaan absurdi ajatus tehdä samana päivänä yksi tarjous ja yksi workshop-matsku valmiiksi neljän palaverin välissä. Nyt ymmärrän että se on ihan naurettavaa. Oikeampi tahti on todennäköisesti 2-3 pientä asiaa valmiiksi tai pari tuntia isomman asian eteenpäin viemistä.

Päivän jaksottaminen 
On oleellista huomioida omasta päivästä, milloin mitäkin kannattaa tehdä. Suurimmalle osalle toimii jaksottaminen niin että aamun ensimmäiset pari tuntia tehdään keskittymistä vaativat asiat, ne jotka haluat saavuttaa tänään. Luova jakso sijoittuu usein joko aamun jatkeeksi tai johonkin myöhäisiltapäivän tunneille. Keskipäivä puolin ja toisin (11.30 – 14) kannattaa suosiolla jättää lounaaseen, happihyppyyn, palavereihin, soittoihin ja meileihin kun verensokeri heilahtelee puolelta toiselle vaatien harhautumaan viiden minuutin välein. Palaverit onkin muuten jännä juttu, niistä voisi kirjoittaa ihan oman lukunsa. Sanotaan nyt vain näin: hyvin harvoin yli puolta tuntia, aina jokin tavoite ja selkeä lopetus.

Fokus ja oikea suunta
On äärimmäisen tärkeä ymmärtää, missä on hyvä ja mistä asioista innostuu oikeasti. Aloittelevankin yrittäjän on osattava sanoa ”ei” ohisektorin aiheille, huonosti palkatuille jämille ja epämääräisille projekteille. Mieluummin kaksi kuukautta etsitään Sitä Oikeaa ja napataan siitä sitten sopiva kompensaatio, uskottava referenssi ja mieltä ylentävä fiilis oman osaamisen karttumisesta. Kaksi kuukautta vääriä juttuja vain turhauttaa ja mikä pahinta vie aikaa pois niiden oikeiden löytämiseltä. Samalla ”kyllä” on ihan yhtä tärkeä sana, kaikkeen pelottavaan ja jännittävään kannattaa aina lähteä mukaan.

Kirjallisuus
Aivot tarvitsevat hapen lisäksi älyllistä polttoainetta. Muiden näkemykset ja viitekehykset elämään auttavat kirkastamaan omaa suuntaa ja aiheuttavat usein valtavaa innostusta ryhtyä toimeen. Juuri nyt varaan kirjoille oikeasti aikaa myös työpäivän ajalta. Meneillään oleva ”The Power of Habit” on jo nyt kääntänyt koko aivotoiminnan ihan eri suuntaan ja auttanut vähentämään kännykän liiallista räpläämistä; Anna Perhon Superarkea kaikessa yksinkertaisuudessaan houkuttelee harjoitustensa pariin; Hintsan kirja tulee kuulemma muuttamaan minut täysin. Listalla on vielä kymmeniä muita, enkä malta odottaa että pääsen lukemaan / kuuntelemaan ne kaikki.

Läsnäolo 
Kun teet jotain, tee sitä. Tätä harjoittelen varmaan loppuelämäni. Viime vuosina kuollut keskittymiskyky yrittää selvästi jo pyrkiä jostain takaisin pinnalle, mutta välittömän palkitsemisen dopamiini taistelee ihan tosissaan vastaan. Mulle on esimerkiksi niin vaikea keskittyä puheluun, että ainoa keino olla läsnä on kävellä tai seistä samalla. Vaikeaa, mutta palkitsevaa kun siinä onnistuu. Vartin puhelu muuttuu helposti viideksi minuutiksi kun annan sille kaiken huomioni. Tehot nousi taas ja laiskotteluun jäi enemmän aikaa! Kiinnitän myös paljon huomiota siihen, miksi keskittyminen herpaantui: Osuinko vaikeaan kohtaan? Tarvitsenko lisäideoita tai -aivoja jostain? Tajuanko alitajuisesti ettei tekemäni asia mene oikeaan suuntaan?

***

Siinä ensimmäisen viikon herättämät ajatukset. Voisin vaikka saman tien ajastaa itselleni saman tekstin vuoden päähän ja katsoa, miten onnistuin. Siihen mennessä tämä lista tulee vielä päivittymään monella, monella kohdalla. Jaksaminen on aiheena niin suuri ja kokonaisvaltainen, että se syö sisälleen kaiken parisuhteesta ruokavalioon ja maailmankatsomukseen. Nämä muutamatkin vaativat vielä paljon työstöä, vaikka antavat samalla paljon jo pelkällä harjoittelulla.

Mitkä on teidän parhaat vinkit parempaan työhön?

18 No tags Permalink
18 Comments
  • Heidi
    syyskuu 11, 2016

    Mä oon tehokkain, kun aloitan työt seiskan aikaan aamulla. Mulla on vesipullo koko ajan hollilla ja pyrinkin juomaan työpäivän aikana pari litraa vettä. Se pitää pirteänä. Ja kuuntelen samalla mielenkiintoisia puheohjelmia tai musiikkia.

    Olis mielenkiintoista kuulla mitä sun luettavien listalta löytyy. Laitoin jo kirjastosta varaukseen tuon Voittamisen anatomian, mut hyviä kirjoja ei voi koskaan olla odottamassa liikaa!

  • Valeäiti
    syyskuu 11, 2016

    Sama, mutta valitettavan usein nukun tehokkaasti vielä seiskan aikaan 🙂 Parhaimmillaan 8-10 on hullu flow aika jolloin saa kaiken tehtyä! Mä voisin ton kirjalistan laittaa joskus omaan erilliseen postaukseensa.

  • Saara
    syyskuu 11, 2016

    Hyviä oppeja! Mulla on samat 🙂

    Hintsan opit on hyviä. Luin kirjan keväällä, ja jos en muuttunut täysin (iso osa oli sisäistetty jo aiemmin), niin unen määrään ja laatuun kiinnitän nyt entistä enemmän huomiota. (Siksikin blogi on jäänyt. On ikävä kirjoittamista, mutta tunnit eivät riitä ja unesta en tingi.)

  • Anonyymi
    syyskuu 11, 2016

    Osui ja upposi! Luin edellisen työelämäpostauksen ja sain siitä valtavan määrän inspiraatiota selättämään omaa työmäärää. Olen työskennellyt sekä freelanserina että palkkatyössä, ja vaikka palkkatyö mulle olikin ratkaisu järkevämpään, omatahtiseen työelämään, täytyy todeta että ihan sama mitä tekee, työmäärä on vakio. Uuvutuskertoimet on osittain samat kuin sulla, yksi 2-vuotias ja yksi 5-vuotias. Työpäivän jälkeen omaa aikaa ei oikeestaan ole, isovanhemmat kaukana ja lapsenvahtia käytetään vaan kun joudutaan olemaan huonoon aikaan töissä. Viime keväästä en oikein muista mitään, paitsi että vikat kuukaudet ennen kesälomaa oli ahdistavia. Kireitä hermoja, muistamattomuutta,väsymystä, riitelyä ja tunne hallinnan menettämisestä. Olet niin oikeassa tuon päivän suunnittelun kanssa, realistinen suunnittelu on niin tärkeää. Itsekin aina luulen handlaavani tämän,tuon ja sen yhden päivän aikana (ja jatkavani loppuun kotona), mutta fiksuinta on varata tehtäville aika ja katsoa kokonaisuutta. Pienetkin askeleet on askeleita. Uskon myös omassa tilanteessa unen olevan se tärkein juttu. Näillä eväillä eteenpäin, kohti tasapainoisempaa arkea. Tsemppiä uuten jännittävään vaiheeseen, jään kuulolle!

  • Periaatteen Nainen (www.periaatteennainen.com)
    syyskuu 11, 2016

    No hei sie! Sustahan tulee kovaa vauhtia sellainen kolmekymppisten uranaisten oma Paolo Coelhon ja Jari Sarasvuon rakkauslapsi <3. Ja työelämän suhteen mulla on hyvin vähän annettavaa, mutta saat haasteen! https://periaatteennainen.com/2016/09/11/seitseman-paivaa/

  • M
    syyskuu 11, 2016

    Tarpeeksi ruokaa! Ma tarvitsen varsinkin iltapaivalla tosi runsaan ja ravitsevan (ei mitaan leipahottoa) valipalan, muuten menee energiat kellariin 🙂

  • Anonyymi
    syyskuu 12, 2016

    Taide. En osaa sanoittaa prosessia, mutta nykytaiteissa tulee esiin tulevaisuuden juttuja. Elämäntaito-oppaat ovat hetken ilo. Kaunokirjallisuus kasvattaa sisintä, ja hyvän kirjan kanssa käyty vuoropuhelu ja kommentointi auttavat selkeyttämään omaa ydintä.

  • Liina
    syyskuu 12, 2016

    Toi palaveriasia. Välillä tekee mieli kirkua kun meillä täällä usein on semmosia lätrehtiviä palavereja, joilla ei ole suuntaa tai tarkoitusta. Ja sitten sille on varattu puoltoista tuntia. IHAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ AJANHUKKAA. Mä en kykene nykyään oikein edes kiinnittymään semmoseen toimintaan, aivot sulkeutuu välittömästi.

  • Saara
    syyskuu 12, 2016

    Ai on mulla tuohon sun listaan vielä yksi lisäys. Sellainen, jota en ole itse saanut vielä toteutettua (täytynee ryhtyä yrittäjäksi):

    Älä suostu tekemään töitä kusipäiden kanssa.

    Se, jos mikä, on ajan ja energian hukkaa.

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    Mä luulen että näissä kaikissa on just pointtina se että jotain minkä tiedät jo, sanoo joku muukin ja vahvistaa sen asian paikkaa sun päässä 🙂 Voi kun sun blogille löytyisi enemmän aikaa, sulla on niin ihana kynä!

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    Voi että miten ihanaa kuulla että olet saanut täältä inspiraatiota! Tällä jaksaa sitten jatkaa eteenpäin samoilla aiheilla 🙂 🙂

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    HAHAHAHA toi mä olen AINA halunnut olla 😀 😀 Kiitti haasteesta, katotaan muistanko sitä kohta 🙂

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    Totta! Hyvä kun muistutit, nyt onkin taas välipalaaika >

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    Ah, erittäin hyvin sanottu. Good point.

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    I KNOW. niiiiiin turhauttavaa.

  • Valeäiti
    syyskuu 13, 2016

    😀 😀 Apua. Tiedän mistä puhut, valitettavasti 😉

  • Anonyymi
    syyskuu 14, 2016

    Loistava kirjoitus ja todella hyvä konkretisointi toimivasta to do -listasta! Lainasin heti Anna Perhon kirjan e-kirjana ja Aki Hintsan kirjakin täytyy lukea. Jari Parantainen on kirjoittanut hyviä kirjoja siitä, mihin yrittäjän kannattaa keskittyä. Ne ovat myös hauskaa luettavaa.

  • Valeäiti
    syyskuu 14, 2016

    Jee! Kiitos hyvästä vinkistä! Tulee aina ja ikuisesti mieleen Kummelin Jaakko Parantainen.