Kaupallinen yhteistyö: Biodelly ja SBM Kipinä
Se taisi olla vuosi 2008 kun sain ensimmäisen oman konsultointiprojektini vedettäväkseni. Projektissa suunniteltiin suurelle vihreälle toimijalle melkein ensimmäistä verkkokauppaa. Verkkokauppa löysi minun ja ihanan asiakkaani käsissä liiketoimintasuunnitelman, valikoimapäätöksiä, logistisia haasteita (enemmän löydettiin haasteita kuin ratkaisuja vielä noina vuosina) ja selkeitä linjauksia. Kaupasta tuli hieno.
Vedin sittemmin läpi monta muutakin verkkokauppaprojektia, pääsemättä kuitenkaan koskaan itse aidosti yhtäkään pyörittämään.
Mutta nyt. Oi, nyt. Voitte kutsua minua verkkokauppiaaksi, tavallaan.
Olen saanut suuren kunnian olla mukana SBM Kipinän ensimmäisessä projektissa. SBM Kipinä on sijoitusyhtiö, joka yhdessä Suomen Blogimedian kanssa satsaa alkuvaiheen yrityksiin hyödyntämällä markkinointiosaamistaan. Tahtoo sanoa, meitä bloggaajia. Sekä SBM Kipinä että mukana olevat bloggaajat (lisäkseni Salamatkustaja-Satu, Mamma Rimpuilee-Laura ja Asikaine eli Asikaisen Maiju) saamme siis työstämme rahan sijasta omistusta yhteistyön kohteena olevasta yhtiöstä.
Nyt käynnistyneessä ensimmäisessä hankkeessa se yhtiö on Biodelly, Tanja Kipinoisen perustama upea luonnonkosmetiikkaan keskittynyt verkkokauppa ja kivijalkamyymälä (Turussa). Seuraavat vuodet meidän upea Biodelly-tiimimme kehittää, väkertää, markkinoi ja pähkii tästä kuulkaa Suomen maailman parhaan kosmetiikkaverkkokaupan. Emme aio voittaa kilpailua vain luonnonkosmetiikan saralla, vaan teemme tästä niin hyvä kaupan, ettet enää ikinä tarvitse muuta. Syöt vaikka niitä rasvoja saakeli mutta muualle et mene!
Hypin itse tasajalkaa innosta tämän keissin kanssa, niin monella tavalla tämä minulle sopii. Tämä ensinnäkin liippaa lähelle päivätöitäni, sekä niitä menneitä että nykyisiä. Toisekseen, uskon Tanjaan ja fanitan sitä intohimoa, nälkää ja toisaalta nöyryyttä jolla Tanja on tähän kanssamme lähtenyt. Kolmanneksi, olen asiakkaan täydellinen koe-eläin (eh) Biodellylle: todella onneton kosmetiikan käyttäjä ja ostaja, jota pitää vähän auttaa. Jos minut saadaan tyytyväiseksi, kaikki saadaan! Lopuksi, viime vuodet olen vetänyt apteekin Ceridalilla kun mikään muu ei sovi, ja olen miettinyt pitäisikö kokeilla luonnonkosmetiikkaa.
Sitä kokeilemista on nyt sitten luvassa oikein olan takaa, ja jos siellä joku muukin on luonnonkosmetiikkaneitsyt, hypätkää kyytiin! Testailen parhaillani tuotteita ja laitan aina uusista kokemuksia Instaan ja toki tännekin. Voi tytöt miten upeaa meikkishittiä onkaan tulossa, ette tule uskomaan onneanne. Kohta me kaikki opimme mitä luonnonkosmetiikka tarkoittaa, kuinka puhdistusmaitoa käytetään, haisevatko kaikki tuotteet taikinalle ja tuleeko meistä vahingossa pähkinähippejä.
Minä vedän nyt siis vanhan kunnon verkkokauppakonsulttihatun päähäni ja alan pähkäillä, miten tästä hyvästä verkkokaupasta tehdään entistä parempi. Perusasiat on jo kunnossa: Kauppa on kaunis ja helppo käyttää, valikoima on laaja ja hintapisteitä on monenlaisia.
Millä tästä sitten tehdään paras? Tuotteista se ei ainakaan jää kiinni.
Biodellystä löytyy riittävän iso (mutta ei ahdistavan suuri) valikoima vain parhaiksi todettuja tuotteita, koska kaikki menee Tanjan ääritarkan syynin kautta myyntiin. Tanja ei myy mitään, mihin ei itse usko ja on kerran jopa ottanut erittäin suositun tuotemerkin pois myynnistä koska hänen mielestään se oli aivan liian kallista laatuunsa nähden. Siis miettikää, ihmiset kyllä rakastivat sarjaa ja sitä ostettiin paljon. Silti kauppias lopetti sen myymisen kun ei pystynyt itse seisomaan tuotteen takana. Tämä on sitä kuuluisaa selkärankaa mikä monelta puuttuu.
Tanjan tarkan mutta humoristisen otteen näkee joka paikassa Biodellyssä viimeistellyistä kuvista hauskasti kirjoitettuihin tuotekuvauksiin ja uutiskirjeisiin, joihin kuulemma aina livahtaa vähintään yksi kirjoitusvirhe. Haastan sinut etsimään sen!
Haastan sinut etsimään paljon muutakin. Kehityskohteita, valikoimatoiveita ja parannusideoita. Kiitoksena auttamisesta saatat saada muhevan lahjakortin, sillä hei me arvotaan, taas!
(EDIT: arvonta suoritettu ja voittaja valittu)
Osallistut arvontaan klikkaamalla Biodellyyn tutustumiskäynnille ja kertomalla kommenteissa, mitä toivoisit vielä, jotta kaupasta tulisi sinulle se yksi ja oikea kosmetiikan ostopaikka. Saat toki myös kertoa senkin jos Biodelly on jo nyt täydellinen. [highlight]Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan 100€ lahjakortti Biodellyyn, arvonta suoritetaan sunnuntaina 29.10. klo 21.[/highlight]
Jotta tehtävästä tulisi vielä hieman maukkaampi, vinkkaan että sekä Salamatkustajan että Asikaisen puolelta löytyy -15% alekoodit Biodellyyn. Niillä kandee ostaa vaikka tämä Naturativin puhdistusmaito, joka on ollut todella hyvä. Tehokas ja hellä, käteväkin. Läästin tätä suoraan vain naamaan ilman vanulappuja, hieron meikit pois ja pesen. Valmis!
Kuvat 2,4,6 (c) Riikka Lilja