Olen nyt muutamaan otteeseen seissyt asiakkaan edessä bloggaajan roolissa kertoakseni, mitä toivon blogiyhteistyöltä. Auttanut ymmärtämään, mitä se bloggaajien, vloggaajien ja instagrammaajien, snäppääjien ym. kanssa tehtävä vaikuttajamarkkinointi oikein on ja miksi siitä kannattaa kiinnostua.
Samalla olen miettinyt, että lukijoidenhan tämä stoori pitäisi kuulla, tehän olette koko homman keskiössä. Seuraa pitkä sepustus aiheesta. Jos asia ei kiinnosta yhtään, suosittelen siirtymään alla olevan pingviinivideon pariin. Se oli hulvaton.
Valmis? Asiaan.
Bloggaaja on ammattikuluttaja; ei toimittaja tai viestintäpäällikkö
Bloggaaja on ammattikuluttaja. Hän edustaa omaa kohderyhmäänsä, ja hänelle on annettu luotettavan neuvonantajan viitta. Bloggaajan mielipide hyväksytään fiksuna neuvona, jota kannattaa seurata. Siksi blogimarkkinointi on niin vaikuttavaa. Bloggaajalta ostetaan rehellisiä mielipidettä ja näkökulmaa, ei tutkivaa journalismia, tarkkaan valittuja sanamuotoja tai täysin luonnottomia tuotenostoja. Tämä onkin se vaikein kohta: Bloggaajan kuluttajaroolin takia sisältöyhteistyö voi joskus tuntua salakavalalta (etenkin jos sitä ei ole kunnolla merkattu) ja toisaalta pahimmillaan #caseatriat pääsee tapahtumaan kun bloggaajalta odotetaan suhteettoman paljon.
Blogimarkkinointi ei ole mainontaa
Blogimarkkinointi on yhden kuluttajan äänen lainaamista. Tämä tarkoittaa, että asiakas ei voi täydellisesti kontrolloida viestin sisältöä, muotoa tai kulmaa. Parhaat eli vaikuttavimmat yhteistyöt ovatkin niitä, joissa bloggaajalle annetaan vapaat kädet sisällön muotoiluun hänen kohderyhmäänsä kiinnostavalla tavalla. Blogimarkkinointia ei pidä myöskään rinnastaa ns. perinteiseen verkkomainontaan. Tämä ei ole bannerihommaa, eikä silmäparipeliä – on mietittävä yhteistyön vaikuttavuutta ja laatua enemmän kuin volyymeja. Miten tätä mitataan? Sepä se. Sitä varten tehdään paljon töitä, mutta pomminvarmoja malleja ei vielä ole.
Sisällöt tuotetaan aina lukijalle, ei asiakkaalle
Yhteistyöt eivät saisi koskaan olla päälle liimattua tuotesijoittelua vaan itsessään kiinnostava tarina, johon littyy jokin tietty tuote tai palvelu. Sisällöt tuotetaan lukijalle, ei kirjoituksen maksavalle asiakkaalle. Vaikka asiakkaalle olisi tärkeää saada kerrottua, että uudessa tuotteessa on xx% vähemmän asiaa y, lukijaa kiinnostaa ehkä enemmän säästääkö se aikaa hänen arjessaan.
Kaiken sisällön pitää olla kiinnostavaa, samastuttavaa ja hyödyllistä tai viihdyttävää, oli kyseessä maksettu teksti tai ei.
Blogien kaupallisuus on ihan ok
Bloggaaja kannattaa ottaa mukaan paljon tekstiä laajemmin
Ydinviestini asiakkaalle: jos bloggaaja edustaa kohderyhmääsi, mikset kuuntelisi häntä hyvin tarkkaan? Muista, että maksat bloggaajalle mielipiteestä – rehellisestä mielipiteestä. Saatat saada tuotteesta myös rakentavaa negatiivista palautetta. Ota se avosylin vastaan! Ota hänet mukaan tuotekehitykseen, viestinnän suunnitteluun tai palvelumuotoiluprosessiin, kuten Picnic Alexan kanssa hienosti kokeilee.
Yhteistöistä kieltäydytään, jos aihe ei ole luonteva omaan blogiin
Yhteistyöstä kannattaa maksaa kunnolla
Investoi ja anna bloggaajalle työaikaa. Se auttaa kaikkia.
Tasapaino pitää säilyä eikä ahneeksi saa käydä
Samoin bloggaajan on syytä pitää mielessä, onko blogissa sisältöinä yhtäkkiä pelkkiä yhteistöitä, pysyykö blogin linja ja onko sisältö edelleen oikeasti joka päivä kiinnostavaa. Yleensä yhteistöissä on mahdollista neuvotella ajankohdista, aina se ei onnistu. Nimimerkillä elokuu ei mittää, syyskuu ei mittää, lokakuu all sponsored.
Mitä blogiyhteistyö maksaa?
Ah, se miljoonan dollarin kysymys. Suomessa alalle ei ole vielä muodostunut selkää hintapolitiikkaa, mikä aiheuttaa paljon rämpimistä. Tässä minun ei-maksettu mielipiteeni asiaan. Hintaan vaikuttaa tietysti itse blogi: minkä verran sillä on lukijoita, mitä kohderyhmää he edustavat, kuinka tiiviisti he lukevat sisältöjä, mitä muuta he seuraavat, minkälaista sisältä bloggaaja yleensä tuottaa (huumori, kärkäs, kaunis?). Lisäksi on otettava huomioon sovitun kampanjan työmäärä; esim. videon tuottaminen on huomattavasti työläämpää kuin Instagram-nosto.
Teen nyt sen, mitä kukaan ei tunnu Suomessa vielä tekevän, ja kerron jotain konkreettisia hintoja, jotka antavat ainakin suuntaviivoja. Yhteen keskisuuren bloggaajan (esim Valeäiti, jossa kuukaudesta riippuen noin 10-12.000 uniikkia lukijaa tai hieman vajaat 60.000 sivulatausta) kanssa tehtyyn yhteistyöhön kannattaa varata touhutonni; tuhat euroa. Siitä osa menee bloggajaan työtä välittävälle ja projektia luotsaavalle taholle ja osa bloggaajalle, suhteet vaihtelevat. Asiakkaan näkökulmasta tuo on kuitenkin mielestäni hyvä nyrkkisääntö. Jos touhuat alan suurimpien blogien kanssa ja hyödynnät blogia laajemmin, budjetti pitää varmaankin triplata. Tuloksellisen, siis myyntiä aiheuttavan blogikampanjan kokonaisbudjetti kannattaa olla vähintään 10.000€ / kvartaali ja siitä ylös. Tällä rahalla saat pitkäaikaisesti sitoutettua useamman bloggaajan, erilaisia sisältömuotoja ja ehkä myös sitä tuotekehitystä.
Jos aiot käyttää bloggaajan tuottamia kuvia / videoita eri kanavissa uudestaan, niistä pitää maksaa erikseen. Kuvista maksetaan muutamista satasista tonniin per kuva (käyttötarkoituksesta riippuen), videoista tuplasti. Selvennyksen vuoksi: ei ole ok tehdä ulkomainontaa bloggaajan blogista napatulla kuvalla maksamatta bloggaajalle. Tekijänoikeudet ulottuvat myös blogimaailmaan.
Kuuolostaako summat paljolta? Vai vähältä? Riippuu mihin vertaa. Jos blogityötä johonkin pitäisi verrata, miettisin asiantuntijakonsultaatiota, en mediaa. Tässähän maksetaan mielipiteestä ja ajatuksista, siis neuvonannosta. Palvelumuotoilijan työ maksaa satasen tunti, Hesarin etusivu maksaa sen kuuluisat 23.000€ (ref: #casekorppi), onko nämä paljon vai vähän? Näkyykö näissä panostus tuotteesi myynnissä enemmän vai vähemmän?
Sana on vapaa!
* Lähde: Töttöröön puheenvuoro PING Studiossa 17.11.2016, PING Helsinki
** Lähde: Suomen Blogimedian lukijatutkimus, syys-lokakuu 2016 (N=5633)
Kirjoittajan blogi on osa Suomen Blogimediaa, joka pääosin myy ja johtaa blogissani esiintyvät yhteistyöt. Jokaisesta yhteistyöstä siivunsa saa sekä Suomen Blogimedia että minä. Kirjoittaja on myös osa PING Helsingin vaikuttajamarkkinointiyhteisöä PING Ambassadorina. Kirjoittaja on myös digialan yrittäjä joka innostuu aina kun puhutaan rahasta ja mitattavuudesta. Kirjoittaja lopettaa nyt tämän tekstin kirjoittamisen.