Autolla Suomesta Espanjaan: Lautalla yli ja eka yö Saksassa

Kaupallinen yhteistyö: Finnlines

Travemünde – Heidelberg: 652km

Kokonaismatkaa tehty 652km / 3116km

Huurraaaaaaa olemme Saksassa! Ausgezeichnet! Mieletöntä että sen kaiken kaoottisen pakkailun ja kodin putsaamisen (oma kotimme jäi vuokralle, lue lisää täältä) jälkeen olemme todellakin selättäneet jo reissun ekan etapin ja aloittaneet pitkän ajomatkamme kohti Espanjaa, jossa meidän asuntomme vuokrasuhde alkaa 10.2. Uskon että tästä kymmenen päivän ja reilun 3000km reissusta tulee itsessään ikimuistoinen, joten kirjoitan siitä meille ja teille talteen jonkinasteisen reissupäiväkirjan, toivottavasti tykkäätte!

Omalla autolla Espanjaan – ajopäiväkirja

Reittisuunnitelma tällä hetkellä: Pyrimme ajamaan aika lyhyitä päivämatkoja, koska kyydissä on pieniä lapsia. Noin 6h päivässä lienee sopiva tahti, katsotaan matkalla miten muuttuu. Ajamme parhaillaan ensimmäistä varsinaista ajopäiväämme Hampurista kohti Heidelbergiä, josta meillä on varattu majoitus. Sen jälkeen ajamme ystävien luokse Verbieriin (Sveitsi) muutamaksi yöksi. Verbierin jälkeinen reitti on vielä tarkemmin suunnittelematta, mutta varmaan ainakin Lyon, ehkä flamingot mahtuu mukaan! Lopullinen määränpää on Fuengirola (Espanja), jossa vietämme kolme kuukautta.

Lautalla yli: Finnlines Helsinki-Travemünde

Keskiviikkona 1.2. pakkasimme kuusihenkisen perheemme kamoineen päivineen autoomme (Volkswagen Multivan T7) ja ajoimme sillä Finnlinesin lautalle. Tämä oli Lapsille (1v, 3,5v, 11v ja 12v) eka kerta “Euroopan lautassa” ja mulle eka sitten yhdeksänkymmentäluvun. Mun muistikuvat oli huonovointisuus, ahtaat käytävät ja kylmät valkoiset nakit. Lasten haavekuvat oli ruotsinlaiva. Todellisuus oli onneksi lähempänä lasten toiveita ja matka meni super mukavasti!

Laivamme Finnstar kulkee Helsingistä Travemündeen 29h. Laiva on kompakti ja näin talviaikaan myös mukavan tyhjä. Hytit oli siistit ja kivat, ja meidän isompi hytti LUX-luokassa melko luxukas – meillä oli oma ikkuna merelle laivan keulassa, parisänky ja kerrossänky. Hyttiin mahtui hyvin laivan oma kapea matkasänky ja olisi mahtunut isompikin. Meidän lähes 70cm leveät vaunut eivät mahtuneet sellaisenaan sisään (60cm leveät ehkä olisivat mahtuneet) mutta nukutettiin vauva aina rattaisiin ja nostettiin pelkkä ratasosa sängylle, toimi aivan hyvin. Isommat lapset matkasi omassa siistissä neljän hengen ikkunattomassa hytissä käytävän toisella puolella.

Finnstar: kaikki palvelut samassa kerroksessa

Me olimme ainoa lapsiperhe, joten saimme rauhassa vallata koko leikkialueen, mistä löytyi pallomeri, kivat kiipeiltävät otukset ja isommille fussbal ja muita pelejä. Tässä samassa ainoassa varsinaisessa oleskelukerroksessa oli myös pieni kauppa, kahvila, baari ja suuri buffet-ravintola. Lapsille ostin rannekkeet (7,90€) joilla sai käydä hakemassa niin paljon limua kuin halusi.

Kaikista ihaninta laivassa oli samassa kerroksessa löytyvät, ilmaiseksi käytössä olevat kuntosali (juoksumatto ja soutulaite katsoivat suoraan merelle, aika ainutlaatuinen kokemus oli!) ja saunaosastot, joissa myös poreamme. Saunaosastolle pääsi ilman uikkareita, naisille ja miehille oli kummallekin kokonaan omat kokonaisuutensa. Tämä oli upea yllätys kun saatiin iltapesut kolmevuotiaan kanssa hoidettua spa-meiningillä.

Tosin ei tainnut olla ihan Spa-kokemus meidän poistuminen sille nuorelle naiselle joka lempeän kauhuissaan katseli kun painin alasti Kolmosen kanssa, joka puraisi mua siinä tohinassa ihan vain vähän. Sanoinko jo että se poreallas oli hänestä aika kiva?

Uimapainin tarkoitan saunan lisäksi kävin vielä seuraavana päivänä ensin salilla ja sitten testaamassa hieronnan! 30min maksoi 35€, ja oli aivan mahtavaa. Kiitos Mira! Päivällä päästiin erikoisluvalla (kysyin kapteenilta itseltään Instagramissa saadaanko tulla) katsomaan laivan komentosiltaa, mikä oli tietysti aivan sairaan siistiä!

Vitsi miten toivon että meidän lapset muistaa tämän reissun vielä aikuisena, ehkä heidän mielikuvissa on laivan “ohjaaminen” eikä valkoiset nakit (joita muuten oli kyllä buffetissa tarjolla, mutta oli muutakin kuin bratwurstia, joten valitsin kasvikset).

Autolautta Saksaan oli yllättävän mukava!

29h lauttamatka meni lopulta yllättävän nopeasti ja vain poislähdön hetki oli vähän tylsään aikaan. Laiva saapuu satamaan Suomen aikaan 22.45 joten pienet pitää käytännössä nukuttaa ensin hyttiin ja sitten nostaa autoon pakkaushommien ohessa. Tosi hyvin kuitenkin meni meillä, pienin heräsi rattaista hetkeksi ja jatkoi sitten autossa unia, kolmevuotias katseli ohjelmia ja sitten satamaan saapumista ikkunasta ja simahti vasta autossa matkalla hotelliin.

Kaiken kaikkiaan Finnstarilla oli tosi kivan rauhallinen fiilis, kun kaikki matkustajat ovat tekemässä matkaa eivätkä “vain laivalla”. Pöydissä pelailtiin korttia ja henkilökunnan kanssa tultiin pian tutuiksi. Niin söpöä kun Kakkoselta kysyttiin toisena iltana jo suoraan “laitetaanko taas kokiksen ja spriten sekoitus”. The usual, sir?.

Kiitos vielä Finnlinesille tosi hyvästä palvelusta matkan kaikissa käänteissä, viihdyimme! Jossain kohtaa matkaa jopa uhosin että “me ei lennetä enää ikinä Eurooppaan kun tää on näin kivaa”, mutta en lähde vannomaan kyllä ihan vielä. Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan lautan ja auton yhdistelmää jos sitä on yhtään miettinyt!

Ensimmäinen ajopäivä: Hampuri – Heidelberg, 574km / 6h

Varasimme ensimmäiseksi yöksi hotellin heti Hampurin jälkeen, jotta vältämme aamulla kaupungin ruuhkat. Ajomatkaan meni ehkä 40min ja mietimme kyllä Insinöörin kanssa sitä ajaessa että helposti siitä olisi voinut muutamankin tunnin vetää suoraan ruuhkattomilla teillä, mutta olen kyllä iloinen että saatiin edes se 6h unta ihan sängyssä. Pienin heräsi kuitenkin aamuunsa taas tavalliseen tapaan aikaisin, joten olisi ollut tylsä tulla hotellille vaikka kahdelta yöllä. Eikä meillä tässä reissussa ole kiire! Me matkataan ajan kanssa kokemuksia hakien, ei kiireellä perille.

Saavuimme puolenyön aikaan Leonardo-ketjun hotelliin Hampurissa ja kaikki sujui siellä hienosti. Respa oli auki ja huoneet valmiina vauvan sänkyä myöten. Jakauduimme kahteen huoneeseen, nukuimme tavallisen huonot lapsiperheen unet ja söimme sitten tosi hyvän ja runsaan aamiaisen, joka kuului huoneen hintaan. Ravintolassa oli kiva ja siisti leikkinurkkaus, siitä lisäpisteet!

Nyt kello on 10.20 paikallista aikaa ja autossa on ihan hiljaista. Pienimmät nukkuvat (kiitos huonot yöunet ja kiitos minä kun tajusin laittaa vaunujen kuomun pienimmälle pimmennysverhoksi), isommat katsoo puhelimiaan ja Insinööri posottaa sateessa halki Saksan. Seuraavaksi etsin meille taukopaikan (ehkä Göttingen tai sitten vain huoltsikka kun täällä sataa koiria taivaalta) ja illalla saavumme sitten monen suosittelemaan Heidelbergiin, jossa aiomme ehkä huomenna viettää vähän aikaakin ennen matkaa ystävien luo Sveitsiin.

Bis später, Freunde!

Ps. reissun tunnelmia päivittyy koko ajan (ja paljon!) Instagramin puolella. Tallennan Finnlines osuudet myös kohokohtiin!